Skip to main content
Placeholder
In series
Nederlands

Het drama Ahold

Jeroen Smit

Februari 2003 stort het Ahold-imperium ineen. Onderzoeksjournalist Jeroen Smit maakte een reconstructie van dit debacle. In zijn boek ‘Het drama Ahold’ gaat hij op zoek naar de achtergronden en oorzaken van het in elkaar klappen van het Ahold-concern en de val van topman Cees van der Hoeven.

Een cruciale rol spelen de opvolgingsproblemen rondom Albert Heijn en zijn vermoorde broer Gerrit Jan. Als financieel directeur (cfo) Cees van der Hoeven in 1993 tot president directeur (ceo) wordt benoemd, doet hij zijn oude baan als cfo er gewoon bij. 'Zo hebben we er twee voor de prijs van een', constateert een commissaris opgewekt. De dubbelfunctie maakt Van der Hoeven oppermachtig: Ahold verandert in een auto met een groot gaspedaal maar zonder rem.
Smit concludeert dat de kern van het probleem vooral zit in ambitieuze, ijdele bestuurders die zo nadrukkelijk op het schild worden gehesen door beleggers, analisten en journalisten dat ze na verloop van tijd werkelijk gaan geloven dat ze over water kunnen lopen. Het is een klassiek gegeven. In tijden van overvloed komen ondeugden bovendrijven. Ahold ging ten onder aan hebzucht, vriendjespolitiek, machtsmisbruik en de gedachte bij sommige bestuurders dat 'gewone wetten voor gewone mensen zijn'.

Jeroen Smit (1963) studeerde bedrijfskunde in Groningen en werkte als journalist bij Het Financieele Dagblad, als chef economie bij het Algemeen Dagblad en als hoofdredacteur bij FEM/Business. Vorig jaar schreef hij de bestseller Het Drama Ahold. Het boek is genomineerd voor de titel 'het beste management boek van 2005'.

 

See also

Placeholder
Amos Guiora. Co-speaker: Marcel Brus
English

Balancing national security and individual rights is the most significant issue faced by liberal democratic nations in developing an effective and legal counterterrorism strateg

Placeholder
Lennart van der Meulen, Fadime Örgü, Anna Visser, dr. Huub Wijfjes, Hans Beerekamp
Over de toekomst van de omroep
Nederlands

De Nederlandse tv-kijker is in verwarring. Wat heeft de nationale treurbuis hem of haar nog te bieden? Het voetbal is verkocht aan de commerciëlen.