Skip to main content
Theme
In series
Nederlands
Time
20:00

Gezonde voeding: Wie mag ik nog vertrouwen?

Fred Brouns

Er zijn ontelbare verontrustende berichten over voedselfraude of, giftige, verslavende en kankerverwekkende stoffen in onze voeding. Wie kunnen wij als consumenten nog vertrouwens als het gaat om gezonde voeding?

Er zijn ontelbare verontrustende berichten over voedselfraude of, giftige, verslavende en kankerverwekkende stoffen in onze voeding. Wij denken gezond te kunnen eten maar worden blootgesteld aan “chemische mengsels”, is de suggestie. Wie kunnen we nog vertrouwen als het gaat om gezonde voeding? De overheid wordt verweten geen actie te ondernemen, maar ook niet meer geloofd als  ze wél maatregelen neemt. Voedselfirma’s beloven van alles maar kunnen vaak geen harde bewijzen leveren. Reclamemakers  schuiven de adviezen van hun voedingskundigen-collega’s onder tafel en salesmanagers verkiezen omzet altijd boven gezondheid. Al deze belangen zorgen ervoor dat consumenten de weg kwijt zijn en daarom steeds vaker hun eigen waarheid zoeken in de (social) media. Termen en ‘feiten’  worden  bij elkaar gegoocheld en verpakt tot geloofwaardige verhalen.  Verontrustende maar onjuiste nieuwtjes halen vaak te makkelijk de voorpagina of de televisie.  Deskundige onderzoekers, die het geheel overzien, staan vaak buiten spel. Wat te doen als consument in het machtige spel van industrie, overheid, en wetenschap?

Fred Brouns is hoogleraar ’Health Food Innovation’ aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences en programmadirecteur van de masteropleiding Health Food Innovation Management van Maastricht University.

See also

Witte Hoogendijk en Wilma de Rek
Het grote verhaal over stress
Nederlands

Stress is zonder twijfel een van de meest misbruikte begrippen van deze tijd. Maar wat ís stress eigenlijk?

Introduction by Loes Damhof
Documentary
English

The documentary ‘Most likely to Succeed’ (2015) focuses on the story of High Tech High, a school in San Diego that is completely rethinking what the experience of going to schoo