Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
In serie
Nederlands

Hebbe Hebbe Hebbe...

Slaaf van reclame?
Bob Fennis

Reclame is in staat je te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. Telkens weer lukt het via reclameboodschappen om ons dingen aan te smeren waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, we kopen producten die we niet nodig hebben en we stemmen op politieke kandidaten met een bedenkelijke reputatie. Constant worden we blootgesteld aan verschillende reclameboodschappen en advertenties, maar wat voor invloed heeft dit op ons gedrag? Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de psychologie achter ons consumentgedrag en de werking van reclameboodschappen. Psychologische processen spelen een rol bij beïnvloeding, maar ook bij de weerstand tegen beïnvloeding. Wanneer is een reclame effectief, wat werkt en wat niet? Wanneer gaan consumenten overstag en wanneer ervaren zij weerstand? En hoe kan je als marketeer die weerstand verminderen?

Bob Fennis is hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was Fennis als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

Placeholder
Etrusken | Babloniërs | Kelten | Inca's
Nederlands

De Etruskische vrouw had de broek aan. De toren van Babel bestond echt en veel van onze sterrenbeelden hebben hun naam gekregen van Babylonische astronomen.

Placeholder
Le Salaire de la Peur | Glimlach van een zomernacht | Cet obscur Object de Désir
Nederlands

3x film met inleiding

Placeholder
Theo Bouman, Berend van der Lei, Larissa Pans, Marije Lieuwens
De dwang van schoonheidsidealen
Nederlands

Iedereen wil mooi zijn, of op zijn minst mooi gevonden worden door anderen. Jonge meiden en hun moeders worstelen beiden met hun lichaam.