Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
In serie
Nederlands

De zinloze talentenjacht

Door oefening naar de top
Remy Rikers

Wil je topvoetballer of Nobelprijswinnaar in de fysica worden, dan moet je talent hebben. Of niet? Uit recent onderzoek blijkt dat talent eerder een kwestie is van oefening, dan van aanleg. Verspil je tijd dus niet met dingen oefenen die je al beheerst.

Hoe is het mogelijk dat sommige mensen topvoetballer, schaakgrootmeester of Nobelprijswinnaar in de fysica worden, terwijl anderen, ondanks jarenlange toewijding, vrijwel geen successen weten te boeken? De meeste mensen zullen stellen dat het een kwestie is van talent. Wanneer men het heeft, leert men iets heel gemakkelijk en wanneer men het niet heeft, dan kan men misschien beter iets anders gaan doen. Maar klopt dit wel? Uit recent psychologisch onderzoek blijkt dat talent eerder een kwestie is van oefening, dan van aangeboren aanleg. De Zweeds-Amerikaanse onderzoeker Anders Ericsson deed uitgebreid onderzoek naar mensen die topprestaties leveren. Zijn conclusie was telkens dezelfde: de hoeveelheid en vooral de kwaliteit van de oefening is bepalend voor het niveau dat iemand kan bereiken. Hij bepleit een hoogwaardige vorm van oefening: ‘deliberate practice’.
Dit betekent dat u niet te veel tijd moet verspillen met dingen oefenen die u al beheerst. Stop uw tijd en energie juist in die dingen die u niet goed kunt, waarbij u de lat telkens wat hoger legt. Dat lijkt simpel, maar toch zullen de meeste mensen deze vorm van oefening niet (willen) volhouden, omdat ze dan continu geconfronteerd worden met de eigen beperkingen. En dat niet gedurende enkele jaren, maar voor een periode van ten minste tien jaar.
Wat zijn de meest recente inzichten over de ontwikkeling van expertise? En waarom is Roger Federer zo goed en bent u (nog) geen Albert Einstein geworden?

Prof.dr. Remy Rikers promoveerde op een onderzoek naar de ontwikkeling van medische expertise aan de Universiteit Maastricht. Sinds 2001 is hij werkzaam bij het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit  en is hij voorzitter van de sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie. Rikers richt zich in zijn leerstoel vooral op de vraag: hoe kun je mensen zo efficiënt mogelijk trainen, zodat ze optimaal presteren.

Georganiseerd ism. het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid van de Hanzehogeschool Groningen.

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

Jan Swinkels
Massamedia en beeldvorming in de gezondheidszorg
Nederlands

Wat is de invloed van beeldvorming in de media op het handelen van burgers, patiënten, zorgorganisaties en zorgprofessionals?

Placeholder
Martha Nussbaum
English

Emotions shape our mental and social lives. However, moral philosophy paid scant attention to emotions and found it hard to judge them.

Placeholder
James C. Coyne
Does Having a Partner Help or Hurt?
English

Do our intimate relationships affect our physical health and recovery from illness? When do our relationships help and when do they make us sick?