Skip to main content
Placeholder
Theme
In series
Nederlands

40 jaar Sterreclame

Over commercials als spiegel van onze leefwereld
Drs. Wilbert Schreurs

Aan reclame valt niet te ontkomen. Elke dag zien we tientallen billboards en krijgen we talloze commercials en advertenties op ons afgevuurd. Reclame wordt door menigeen als oppervlakkig en irritant ervaren, en dat is niet onterecht. Maar tegelijkertijd maakt reclame, meer dan ooit tevoren in de geschiedenis, een belangrijk onderdeel uit van onze cultuur. We zijn ermee opgegroeid en moeiteloos herkennen we de signalen die de reclamemakers uitzenden. Reclame speelt ook in op ontwikkelingen in de samenleving. Het laat zien hoe maatschappelijke verhoudingen veranderen, hoe rolpatronen zich wijzigen en hoe normen evolueren. En dat maakt reclame tot een fascinerende historische bron.
Deze lezing wil - aan de hand van een excursie door de historie van de Nederlandse (tv-)reclame vanaf de jaren zestig tot nu - laten zien dat reclamemakers meer doen dan simpelweg producten aanprijzen. Reclame vertelt ons niet alleen wat we wel en niet moeten kopen, maar ook waar we met z’n allen door vermaakt en ontroerd worden, welke waarden we er op na houden en welke verlangens we koesteren, kortom: wie we zijn. Mede daarom verdient reclame het om serieus genomen te worden. Of we er nu van houden of niet.

Drs. Wilbert Schreurs (1960) is historicus en gespecialiseerd in de geschiedenis van de commerciële communicatie. Hij publiceerde een tiental boeken over reclame, oa. het in 2001 verschenen standaardwerk Geschiedenis van de reclame in Nederland, Leuker kunnen we ’t niet maken (2004) over 40 jaar Nederlandse tv-reclame en recent Moet je luisteren over binnen- en buitenlandse radioreclame. Schreurs is zelfstandig publicist en schrijft o.a. voor Adformatie en Tijdschrift voor Marketing.

Also in this series

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

See also

Placeholder
Jeanine Deen, Bram Neuijen, Lida van den Broek
Over interculturele communicatie
Nederlands

No borders! The World is Flat! Think Global! Wie wil meetellen in de 21ste eeuw, denkt en handelt internationaal. Regelmatig ontmoeten we mensen uit andere culturen.

Inleiding Jos de Keijser
Documentaire en nagesprek
Nederlands

Bij de anonieme hulpdienst 113Online praten vrijwilligers met mensen die zelfmoordgedachten hebben.

Placeholder
Jij en je mobiel | Civil Journalism - Iedereen journalist?
Nederlands

Op 11 april 2008 staat filmtheater Images een hele dag in het teken van de mobiele telefoon als camera.